KE-R homeKościół Ewangelicko-Reformowany w RP

 

 

Parafia ewangelicko-reformowana w Strzelinie

 

Parafia ewangelicko-reformowana w Kleszczowie

 

Parafia ewangelicko-reformowana w Pstrążnej

We wrześniu 1923 roku w Emden, Karl Barth przemawiał na zjeździe Związku Kościołów Ewangelicko-Reformowanych1. Zaczął od kontrowersji, od krytycznego zacytowania dokumentu przygotowanego przez jedno z gremiów Związku. Ten dokument był wyraźnie inspirowany przeciwnym teologii duchem czasu, który Barth zdecydowanie odrzucał. Ironizował więc i szydził. Nie wiem, z jakim przyjęciem spotkało się jego wystąpienie, ale domyślam się, że wielu słuchaczy musiało wprawić w konsternację2.

     W dniu 22 listopada 2006 roku Sąd Najwyższy stanu Kentucky uznał, że nie jest karą okrutną albo nieludzką egzekucja ludzi przez zastrzyk z trucizną. Sprzeczne opinie medyczne powstrzymują nas przed kategorycznym stwierdzeniem, że skazaniec nie odczuwa bólu – stwierdził sąd, po czym dodał – Ale konstytucyjny zakaz obejmuje tylko kary okrutne i nie wymaga braku bólu w ogóle. W grudniu 2006 roku gubernator Florydy Jeb Bush zawiesił wykonywanie kary śmierci po długotrwałej i pełnej problemów egzekucji Angela Nieversa Diaza1. Gubernator powołał komisję, która miała zbadać konstytucyjność i brak humanitarności egzekucji przez zastrzyk trucizny. We wrześniu 2007 roku, w odpowiedzi na wyrok Sądu Najwyższego USA wstrzymującego tymczasowo egzekucję w Texasie, tamtejsze władze ogłosiły, że zamierzają wykonać inne zaplanowane egzekucje w swoim stanie – w samym 2007 roku w Huntsville w tym stanie stracono 25 więźniów2.

      Prezbiteriański Kościół USA uważa siebie za Kościół wyrażający tradycję ewangelicko-reformowaną*. Podczas ordynacji pyta swoich duchownych, starszych i diakonów:
     Czy szczerze przyjmujesz i akceptujesz podstawy reformowanej wiary, tak jak są one wyłożone w konfesjach naszego Kościoła, jako autentyczne i wiarygodne wykładnie tego, jak Pismo każe nam wierzyć i żyć, i czy zgadzasz się być pouczany i prowadzony przez te konfesje, gdy sam będziesz prowadził lud Boży?

Kościół w swojej codziennej praktyce zwykle niewiele uwagi poświęca Staremu Testamentowi. Tymczasem jest oczywiste, że Kościół apostolski rozumiał, iż jakakolwiek lektura Nowego Testamentu ignorująca Stary to nieporozumienie prowadzące do poważnych błędów.
     Weźmy dla przykładu przymierze pomiędzy Panem i Ludem Bożym jako jedną z podstawowych tez obu Testamentów. Przymierze – dzięki temu, że występuje pod wieloma postaciami – jest nieustannym dialogiem między Bogiem i bożym ludem, między Bogiem i bożym światem. Dialogiem, w którym obie strony są wystawione na różnego rodzaju ryzyko związane z pozostawaniem w owej zależności – i obie strony zobowiązują się do wzajemnej wierności. W Starym Testamencie znajdujemy fundamentalne założenia takiego dialogu i te same założenia są niezbędne dla właściwego czytania Nowego Testamentu.

Co to znaczy być ewangelikiem reformowanym? W czasach mego dzieciństwa oznaczało to życie w holenderskiej enklawie w zachodniej części stanu Michigan i uczęszczanie na poranne i wieczorne nabożeństwa, do szkoły niedzielnej i na lekcje katechizmu w środowe wieczory. Znaczyło także, że nie wolno mi było w niedzielę iść na plażę, ale mogłam pływać w basenie naszych przyjaciół. Oznaczało zarówno teologię przymierza, jak i spodziewane przeżycie nawrócenia, zwłaszcza na tzw. nabożeństwie konsekracyjnym podczas letnich obozów. Oznaczało wyznawanie Kanonów z Dort oraz śpiewanie pieśni Postanowiłem iść za Jezusem i hymnów gospel. Oznaczało utwierdzenie w chrześcijańskim zaangażowaniu i przekonanie o zdolności do myślenia o sprawach religii, ale jednocześnie słuchanie nauczyciela ze szkoły niedzielnej, który mówił, że kobiety nie mogą być starszymi zboru, bo będą plotkować.

Do Cesarza Augusta,

     Zwołałeś, Wasza Cesarska Mość, obecne konsylium, aby, wraz z najznamienitszymi książętami i innymi stanami cesarstwa, można było dokładnie i szczegółowo rozważyć i zadecydować o środkach, prowadzących do poprawy obecnej kondycji kościoła, która powszechnie wydaje się zła, jeśli nie beznadziejna. Teraz, kiedy Jego Wielebność bierze udział w owej sesji, ośmielam się prosić Dostojne Gremium o poświęcenie swej uwagi i troskliwej refleksji kwestiom, które wyłożę. Ich ogrom i znaczenie może wzbudzić Wasze zainteresowanie, tak więc wyłożę je z całą prostotą, ułatwiającą podjęcie odpowiedniego sposobu działania.

Fragment odczytu wygłoszonego na Zgromadzeniu Ogólnym Światowego Aliansu Reformowanego w Emden, we wrześniu 1923.

Wydawnictwa w naszej księgarni

Jednota nr 1/2017


W JEDNOCIE nr 1/2017 m.in.: omówienie zasady sola scriptura we współczesnej refleksji Światowej Federacji Luterańskiej, recenzja ekumenicznego przekładu Starego Testamentu

"Śladami braci..."


Polecamy nowość w "Bibliotece JEDNOTY": bogato ilustrowany przewodnik Joanny Szczepankiewicz-Battek "Śladami braci czeskich i morawskich po Polsce".

Porównanie wyznań


„Porównanie wyznań” prezentuje w czytelnej formie doktrynę czterech Kościołów: ewangelicko-augsburskiego, ewangelicko-reformowanego, prawosławnego

Człowiek z Noyon


Książka poświęcona jest Janowi Kalwinowi. Jest to zbiór artykułów publikowanych w piśmie religijno społecznym „Jednota”, które prezentują

 
   Copyright © 2007-2017
   Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP.
   All Rights Reserved. Designed by kru

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

To niewielkie informacje, nazywane ciasteczkami (z ang. cookie – ciastko), wysyłane przez serwis internetowy, który odwiedzamy i zapisywane na urządzeniu końcowym (komputerze, laptopie, smartfonie), z którego korzystamy podczas przeglądania stron internetowych.

W „cookies”, składających się z szeregu liter i cyfr, znajdują się różne informacje niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serwisów internetowych, np. tych wymagających autoryzacji – m.in. podczas logowania do konta pocztowego czy sklepu internetowego.

Więcej: http://wszystkoociasteczkach.pl

Kościół Ewangelicko-Reformowany w RP
Al. "Solidarności" 76A, 00-145, Warszawa
mazowieckie, Polska
mail: reformowani@reformowani.pl
Telefon: 48 22 831-45-22 Faks: 48 22 831-08-27